با استقرار سامانه مدیریت روسازی معابر در پایتخت، پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری ۲۰ تا ۳۰درصد در هزینه‌های تعمیر و نگهداری معابر بزرگراهی صرفه‌جویی شود.

رئيس مركز مطالعات ژئوتكنيك و مقاومت مصالح سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران، با اشاره به گسترش خارق العاده سطح معابر شهر تهران و رشد چندبرابري هزينه‌هاي نگهداشت شبكه معابر شهري، اظهار كرد: در شرايط فعلي برنامه‌ريزي و بودجه‌بندي براي مرمت و نگهداري معابر با روش‌هاي سنتي كه عمدتا بر مبناي تجربيات شخصي كارشناسان اين امر و معيارهاي غيركمي و نادقيق استوار بوده است، ديگر مقرون به صرفه و به صلاح نيست.

يحيي رضايت با بيان اينكه به كار‌گيري سيستم‌هاي ارزيابي مكانيزه معابر بزرگراهي و نيمه‌مكانيزه معابر غيربزرگراهي در سطح پايتخت، گام مهمي در راستاي پياده‌سازي‌ مقدماتي سامانه مديريت روسازي معابر (PMS) در شهر تهران است، اظهار كرد: ارزيابي تمام مكانيزه معابر بزرگراهي تهران در فصل بودجه‌ريزي سال1393يعني از زمستان سال گذشته رسما آغاز شد و نتايج اين ارزيابي‌ها، مبناي بودجه ريزي سال‌جاري در معاونت‌هاي فني و عمراني مناطق 22گانه شهرداري تهران به‌عنوان متولي اصلي نگهداشت معابر سطح شهر قرار گرفته است.

رئيس مركز مطالعات ژئوتكنيك و مقاومت مصالح سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران با اشاره به بودجه 130ميليارد توماني شهرداري براي ماموريت تعمير و نگهداري بزرگراه‌هاي پايتخت در سال1393، اظهار كرد: با فرض صرفه‌جويي حداقل 20درصدي، با شيوه جديد اختصاص بودجه به نگهداشت معابر، تنها در معابر بزرگراهي حدود 26ميليارد تومان صرفه جويي در هزينه‌ها صورت خواهد گرفت. در سال‌جاري ارزيابي مكانيزه معابر موجب شد تا اختصاص بودجه عمراني مناطق براساس شاخص كيفيت معابر و اولويت بندي نيازها صورت گيرد. بدين‌ترتيب در شكل جديد كار، كل فرايند نسبتا پيچيده مرمت و بهسازي معابر بزرگراهي، بر پايه اطلاعاتي دقيق، قابل اطمينان و عاري از خطا استوار شده و اين امر به‌معناي جامه عمل پوشاندن به نظام بودجه‌ريزي عملياتي در شهرداري تهران است. وي با بيان اينكه اعتبارات مورد نياز جهت عمليات تعمير و نگهداري كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت هر معبر و ارائه الگوي بهينه توزيع منابع مالي از قابليت‌هاي مهم سامانه مديريت روسازي است، گفت: آخرين گام فرايند مديريت روسازي معابر، تهيه نقشه‌هاي اجرايي عمليات تعمير و بهسازي، شامل مختصات و مشخصات ابعادي عمليات درزگيري، لكه‌گيري هندسي، تراش و روكش آسفالت و طي مراحل انجام مناقصه و واگذاري كار به پيمانكاران واجد صلاحيت خواهد بود. پس از آن نيز داده‌ها بايد با استمرار برداشت‌هاي ميداني به روزرساني شود تا بانك اطلاعاتي ايجاد شده همواره براي مديريت طرح، مبناي عمل قرار گيرد.

به گفته رضايت، پياده‌سازي‌ سامانه مديريت روسازي معابر صرف‌نظر از مزاياي اقتصادي، نتايج و فوايد مثبت ديگري را نيز به همراه دارد كه ازجمله آنها مي‌توان به اولويت‌بندي علمي و صحيح انجام عمليات تعمير و نگهداري محورهاي موجود، اعمال مناسب‌ترين و مؤثرترين روش تعمير و نگهداري در بهترين زمان ممكن، مديريت و بهينه‌سازي‌ توزيع منابع مالي و نظام‌مندتر شدن صرف منابع، ايجاد بانك اطلاعاتي جامع براي استفاده مديران مربوطه، آگاهي از شرايط موجود و تصميم‌گيري بهتر در اقدامات آتي مربوط به حوزه تعمير و نگهداري معابر، حفظ هرچه بيشتر محيط‌زيست و درنهايت ارتقاي سطح رضايت‌مندي عمومي اشاره كرد. رضايت از امكان اولويت‌بندي پروژه‌ها براساس محدوديت‌هاي بودجه‌اي، ارائه نقشه‌هاي اجرايي براي پروژه‌ها براساس خرابي‌هاي برداشت شده، نمايش كليه خروجي‌ها روي نقشه‌هاي مكان محور (در محيط GIS)، پيش‌بيني روند اضمحلال روسازي هر يك از معابر و همچنين امكان كنترل احجام و ميزان كار انجام شده توسط پيمانكاران به‌عنوان برخي ديگر از قابليت‌هاي سامانه مديريت روسازي ياد كرد.

کد خبر 261844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha